בן אקסלר עם גרגר של מלח (WIX, חלק 4 - עלות גיוס מנוי פרמיום)

השורטיסט של Spruce Point טעה בחישוב Subscriber Aacquisition Cost של מנוי פרמיום וכך יצר סימן אזהרה שאינו קיים

Posted on March 18, 2019

פוסט זה הוא החלק הרביעי בסדרה המצביעה על "בעיות/טעויות" מסוגים שונים בדוח השורט של בן אקסלר (שהעיתונות הכלכלית בישראל מתייחסת אליו כ"גורו", לעיתים) על WIX.

חלק 1 | חלק 2 | חלק 3

בעמוד 15 במצגתו, בתמונה להלן, בן אקסלר מתיימר להציג את תוצאות החישובים שלו לפרמטר חשוב (במודל SaaS): עלות גיוס מנוי פרמיום.

בתחתית התמונה להלן הוא מכנה את היחס:

"Marketing Spend / New Premium Subscriber"

אבל, שוד ושבר, אקסלר חישב יחס אחר. בואו נראה קודם מהו חישב, ולאחר מכן אראה שעלות גיוס מנוי פרמיום היא בערך חצי ממה שחישב אקסלר. הנתונים הבאים מתוך הדוחות השנתיים (הוצ' מכירה ושיווק כפי שהן בדוח רווח והפסד):

  2016 2015 2014
הוצ' מכירה ושיווק - (A) 156,512,000 120,010,000  
כמות מנויי פרימיום, סוף שנה 2,465,160 1,767,423 1,232,827
גידול בכמות מנויי פרימיום (B) 697,737 534,596  
A/B 224.31 224.49  

אקסלר חילק, אם כך, את הוצאות השיווק והמכירה בגידול נטו בכמות מנויי הפרימיום (זה "גיוס נטו"). הוא היה צריך לחלק את ההוצאה בכמות המגוייסים ברוטו. הגיוס ברוטו גבוה יותר מהגיוס נטו, כי במהלך השנה יש נטישת מנויים. אקסלר לא חישב את מה שהוא מתיימר להציג בגרף.

וויקס, כמו חברות רבות אחרות במודל SaaS ובמודלים עסקיים אחרים, לא מדווחות על הגיוס ברוטו של המנויים/לקוחות. אבל, במקרים רבים, אנליסט יכול לאמוד את הגידול ברוטו. במקרה, חישבתי פעם אומדן כנ"ל לוויקס. הדרך שלי מבוססת על מספרים שוויקס מדווחות רק עבור רבעון ראשון בכל שנה, במסגרת נתוני הקוהורטים של הרבעונים הנ"ל (ראו פוסט ראשון ושלישי בסדרה).

(באלפים) Q1/16 Q1/15
מנויי פרמיום, סוף רבעון (שקף 5) 1,938 1,371
מנויי פרימיום, תחילת רבעון (שקף 5) 1,767 1,233
גידול במנויי פרימיום, נטו 171 138
מנויי פרימיום חדשים בסוף רבעון
מקוהורט נוכחי (שקף 8)
127 103
לחלק ב-* 95%* 95%*
= אומדן מנויי פרימיום חדשים
מקוהורט נוכחי
134 108
לחלק בשיעור של הנ"ל
מהגיוס ברוטו ברבעון (שקף 10)
40% 40%
= אומדן גיוס מנויי פרימיום, ברוטו 335 270
פחות: גידול במנויי פרימיום, נטו 171 138
= נטישת מנויי פרמיום 164 132

*כזכור (מחלק 3 בסדרה), וויקס מגלה בדוח שנת 2016, כי מתוך 20,448 מנויי פרימיום חדשים ברבעון ראשון 2016, שהגיעו מהקוהורט של אותו רבעון, נותרו בסוף הרבעון 18,513, כלומר 90%. אבל מאז 2010, שיעור מנויי פרמיום חדשים הבוחרים במנוי שנתי עלה משמעותית, כך שעדכנתי ל-95%.

כדי לקבל הערכה שמרנית נמוכה לכמות הנוטשים בשנת 2016 (שממנה תיגזר הערכה שמרנית גבוהה לעלות גיוס מנוי פרמיום) אכפיל את ה-164 בארבע (= 656). זו הערכה שמרנית נמוכה כי מספר הנוטשים הרבעוני עולה לאורך השנה (כיוון שמצבת המנויים המשלמים עולה).

הנה החישוב המתוקן לאומדן Premium Subscriber Aacquisition Cost (באלפים, פרט לשורה התחתונה):

  2016 2015
הוצ' מכירה ושיווק - (A) 156,512  120,010 
גידול בכמות מנויי פרימיום (B) 698 535
+ נטישת מנויי פרימיום (C) 656 528
= אומדן גיוס מנויי פרימיום, ברוטו 1,354 1,066
Premium SAC -- A/(B+C) $116 $113

הגענו, אם כך, לאומדן שהוא מחצית מזה של אקסלר, שהתבלבל בין גיוס נטו לגיוס ברוטו.

בשקף ה-15 במצגת השורט יש בעיה נוספת. בראש השקף, שכאמור מציג SAC של $224, כתב אקסלר כי Average Revenue Per User בשנת 2016 עומד על $137. כלומר, אקסלר מנפנף באזהרה כי ה-SAC גבוה מה-ARPU.

אבל, כל דרדק יודע כי את ה-SAC משווים ל- LifeTime Value של מנוי הפרימיום.יש נוסחה פשוטה לאמידת LTV (ראו כאן למשל. בנוסחה הצבתי שיעור נטישה שנתי של 30%, על בסיס המידע בחלק 2 של הסדרה):

ARPU / churn rate = $137 / 30% = $411

יחס LTV/SAC של 3.5 לא יכול להיחשב לסימן אזהרה.

פוסט זה משויך לקטגוריה "מודל עסקי ומדדי מפתח תפעוליים".
תגיות לפוסט זה: WIX | עלות גיוס מנוי |